5 manieren om jouw restaurant te promoten op social media!

Je kan er als restaurant niet meer om heen: social media. Het toevoegen van social media aan je restaurantmarketing mix kan de band van (potentiële) gasten met het restaurant aanzienlijk versterken. Deze gast zorgt voor extra naamsbekendheid, een stijging in het aantal bezoeken en uiteindelijk een vergroting van de omzet!

Dat jouw gasten daadwerkelijk te bereiken zijn via social media werd aangetoond in een onderzoek vorig jaar september. Dit bracht aan het licht dat 52% van de online volwassenen nu twee of meer social media accounts gebruiken, bijvoorbeeld een Facebook- en Twitteraccount.

1. Creëer een Facebookpagina
Het hebben van een Facebookpagina voor jouw restaurant is in 2015 een must. Facebook is het populairste social media platform en daar kan jouw restaurant niet zonder!

Denk goed na bij het inrichten van je Facebookpagina. In de omslag (bovenaan je pagina) kun je gratis jouw restaurant promoten in de vorm van een afbeelding. Gebruik dit goed en wees creatief, zorg er altijd voor dat het iets herkenbaars is voor jouw restaurant. Het is belangrijk dat op Facebook iedereen direct herkent dat het jouw restaurant is.

Zorg dat je bij het posten van berichten op je Facebookpagina altijd een filmpje of foto toevoegt. Dit trekt namelijk de aandacht van mensen. Zorg er ook weer voor dat deze foto’s direct herkenbaar zijn voor jouw restaurant.

Achterhaal welke informatie jouw doelgroep wil weten en voorzie ze hiervan. Deel niet alleen maar acties en kortingen, maar ook tips en informatieve posts. Hierdoor zal er een betere band ontstaan tussen jouw restaurant en de gast en uiteindelijk leiden tot meer naamsbekendheid en omzet. Zorg ook voor een constante input van berichten op je timeline. Dus niet de ene week 10 berichten posten om vervolgens 2 maanden niets van je te laten horen.

2. Moedig check-ins aan!
Moedig check-ins aan bij je gasten. Zorg ervoor dat je de gast beloont als ze bij jouw Facebookpagina inchecken. Geef ze bijvoorbeeld een gratis kopje koffie, korting op een gerecht of een speciaal cadeautje. Je kan dit cadeautje geven als de gast weggaat. Zo is het laatste contact met je gasten niet het betalen van de rekening, maar het geven van een cadeautje. Hierdoor gaat de gast (hopelijk) met een positief gevoel naar huis en zal de kans groter zijn dat die nog een keer terugkomt. Wees hier ook weer creatief in en bedenk iets origineels.

3. Maak gebruik van Youtube
Creëer een Youtube kanaal voor jouw restaurant. Gebruik hiervoor ook weer dezelfde banner als op je website en je social media account, zodat ook je Youtube kanaal direct herkenbaar is. Hier een paar ideeën voor video’s:

  • Deel recepten, creëer je eigen kookshow
  • Interviews met gasten (online reviews)
  • Kooktips voor thuis (creëer een band met je gasten)
  • Hoogtepunten van de chef

Als je een videoop Youtube plaatst, is deze direct zichtbaar op je Google Plus pagina (als je die hebt). Daarna kun je de video ook delen op je andere social media platformen.

4. Deel en promoot op Instagramrestaurantmarketing
Instagram is de perfecte plaats om product- en restaurantfoto’s te delen. Het is ook mogelijk om het te koppelen aan je Facebookpagina. Moedig gasten aan om de lekkerste gerechten te delen op Instagram. Hierdoor beschik jij over meer foto’s van je gerechten en daarnaast zal de betrokkenheid van de klant ook nog toenemen. Gebruik bij het posten van foto’s altijd hashtags die relevant en trending zijn om het grootste bereik te realiseren.

5. Maak een Google Plus pagina aan!
Google Plus maakt het gasten gemakkelijk om reviews achter te laten en foto’s te uploaden. Als je nog geen Google Plus pagina hebt doe dat dan vandaag nog! Of neem contact op met ons, wij helpen je graag verder. Je Google Plus pagina is namelijk ook van belang voor je ranking op Google. Hierdoor kan Google Plus een positieve invloed hebben op het aantal bezoekers en daarmee je omzet!

Ben jij opzoek naar meer naamsbekendheid en meer omzet door social media. Bij Uw Restaurant Online geloven we in een restaurantmarketing strategie waarin consistentie centraal staat. Benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan hier vrijblijvend contact met ons op!